Sókratés na hostině

9. dubna 2008 v 17:43 | lenicka |  knihovnička náboženství

V tomto spisku je Sókratés vylíčený trochu jinak, než ho líčil Platón. Je to člověk se vším všudy, rád se pobaví, nají a napije. Ale stejně jako Platónův Sókratés pořád filosofuje - o ctnostech, o dobru, o lidské přirozenosti, o společnosti a nebo o lásce.

Na svátky bohyně Athény pořádá Kallias hostinu, kam pozve své přátele, svého oblíbeného hocha i Sókrata a jeho přátele. Muži se navzájem baví tím, že řeší různá dilemata. Nejdřív řeší spor o tom, jestli se může člověk naučit být dobrý a dokonalý. Sókratés přirovnává dokonalost k vonné masti. Nejdřív ze všeho ale muži hodují a sledují tanečnice. Na příkladě tanečnice, která se nebojí ostří nože, Sókratés dokazuje, že naučit se dá všechno. Když se může žena naučit statečnosti, může se každý naučit dokonalosti. Přitom ale nijak ženy nepodceňuje - "ženská přirozenost není o nic horší než mužská" (s. 23).
Ve druhé části Sokratés vybízí, aby diskutovali o tom, čemu se má člověk učit a na čem si má zakládat. Postupně proberou, jestli je pro člověka a jeho okolí přínosné, když se naučí zpaměti Homérovy básně (naučí se tím i moudrosti, která v nich je?), když je krásný, když je bohatý nebo chudý, když si cení svého otce, když má mocné přátele, když je kuplíř nebo šašek.
Proč je dobré být chudý? Člověk se nemusí bát o majetek, nemusí přispívat státu, může si dělat, co chce (není pod veřejnou kontrolou). Bohatství a chudoba jsou v duších. Je lepší uspokojovat skutečné potřeby než požívat vzácné lahůdky bez žízně. Sókratés vyzdvihuje umění "nic nepotřebovat".
Kallias tvrdí, že dělá lidi spravedlivými tím, že jim dává peníze a oni již nemusí krást a dělat jiné zlé skutky. Hermogenes má mocné přátele v bozích, jejichž přízeň získal zcela zdarma. Šaška všichni zvou a hostí, ale nechodí k němu, když mají nouzi. Sókratés dokazuje, že argumenty může podložit i takovou věc, že je dobré kuplířství. Kuplíř je vlastně svůdce, a mohl by být prospěšný tak, že by sváděl dohromady přátele i celá města. Argumenty také dokáže, že jeho vypoulené oči jsou krásnější než oči krasavce Kritobula, protože jsou užitečnější. Mínění se ale obrátí proti němu, protože Kritobulos za svou výhru nabídl svůj polibek. Krása tak činí lidi nespravedlivými.
Tím se hovor přesune k Erotovi (mluví se zde o lásce muže a chlapce). Tělesně milující se podobá nájemci pole (nestará se o zlepšení půdy, pouze o sklizeň). Ale kdo se stará o přátelskou lásku, je jako majitel pole (snaží se milovaného učinit lepším). Důkazem je to, že přátelé z mýtů nejsou obdivováni pro společný tělesný styk, ale pro svoje přátelství. Nikdo také nesvěří milenci své peníze, děti, čest, ale svěří to člověku s dobrou duší.
Hostina končí erotickým divadelním výjevem, ze kterého jsou všichni uchváceni a pospíchají domů ke svým milým.

Xenofon: Hostina. Nakladatel Bohuslav Hendrich, Praha 1942. (půjčeno z knihovny FF MU)
 


Komentáře

1 ByronErabs ByronErabs | E-mail | 9. června 2017 v 1:07 | Reagovat

blood group systems (ABO) cenuris facies sternocostalis cordis hemoclastic reaction hemichorea ascending pharyngeal artery Hawley appliance Leishmania mexicana amazonensis lacunar-molecular layer first rank symptoms (FRS)  <a href=http://www.tee-2-green.com/aties/build-chewbacca-costume>dojgjl</a>  erythroxyline anaphylactogenesis genital wart

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Děkuji za návštěvu mé zahrádky.
Než odejdete, napište prosím názor/komentář/vzkaz.
Mějte se pěkně a někdy zase přijďte.
...
..
.