výlet do Staré Boleslavi

1. července 2008 v 23:15 | lenicka |  na cestách

V sobotu 28. června se na novém stadionu za Starou Boleslaví konal maraton horských kol. Luboš si to nechtěl nechat ujít a vzal mě tentokrát s sebou, protože jsem si chtěla prohlídnout památná místa českého národa. Na trať 70 km (ve skutečnosti byla ještě o 10 km delší) se vydal v 10:30. Já jsem se nechala zlákat vůní místního cateringu a dala jsem si vynikající strapačky. Potom jsem vyrazila do centra Staré Boleslavi, kde, jak jsem doufala, budou nějaké informační tabule, které mě navedou, kam jít. Bohužel, žádné info jsem nepotkala, a tak jsem šla jen tak intuitivně.

Nejdřív jsem vešla do kostela Nanebevzetí Panny Marie. Tam jsem si koupila informační brožuru (příspěvek na ni má zajistit otevřený kostel po celý den, na což jsem přispěla ráda, protože kdyby bylo tady zavřeno, tak nevidím nic, ale o tom dál). V ní jsem se dozvěděla, že v tomto kostele je uložené Palladium země české, což je reliéf Panny Marie s Ježíškem, darovaný sv. Ludmile sv. Metodějem při jejím křtu, potom zakopaný při útěku Václavových věrných po jeho vraždě a ve 12. st. vyoraný sedlákem; v roce 1632 přibitý Sasy na šibenici, uschovaný ve Vídni, za Ferdinanda vrácený do Boleslavi a uctívaný jako ochranný obraz české země. Kostel byl původně románský (z konce 11. st.), v 17. st. byl přestavěný v ranně barokním slohu (architekt de Vaccani) a dále dostavovaný v 18. st. Od 16. st. ho spravovali jezuité, od 30. let 20. st. redemptoristé a nyní pallotini. Palladium jsem sice viděla jenom na obrázku, ale byla tam krásná atmosféra (ostatně jako ve většině mariánských chrámů), pěkná vitráž nad oltářem, sochy atd.
Potom jsem přešla přes dlouhaté náměstí k bazilice sv. Václava. Bohužel zrovna se tam konala brigáda a všechno bylo zavřené. Za zděným plotem jsem viděla baziliku, která byla založená Boleslavem jako pokání za vraždu, a do které byl zakomponovaný románský kostelík Kosmy a Damiána. Částečně je gotická (z konce 15. st.), uvnitř je sarkofág a lebka sv. Václava. Oba kostely mají docela novou fasádu, takže zvenku jsou fakt pěkné.
Docela zklamaná jsem pokračovala do Brandýsa. Cestou jsem se zastavila u mrtvého ramene Labe, které bylo zarostlé stulíky a plavaly na něm kačenky. Po přejití třech mostů jsem se ocitla pod kostelem a zámkem. Když jsem to obešla, vlezla jsem na nádvoří a v kase jsem si koupila další dřevěné turistické známky do sbírky. Zámecký park jsem si prohlídla jenom letmo a šla jsem zpátky, tentokrát po modré. Za druhým mostem jsem zahnula kolem Labe do lesa, kudy jezdili do cíle závodníci. Seděla jsem na kládách a koukala, jak jim to frčí. LuBosh dojel až později. Pěkný výlet, ale příště si to zkusím líp naplánovat.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.

Aktuální články

Reklama
Děkuji za návštěvu mé zahrádky.
Než odejdete, napište prosím názor/komentář/vzkaz.
Mějte se pěkně a někdy zase přijďte.