Květen 2009

na Kunětické hoře

18. května 2009 v 16:09 | leni |  na cestách
#36 Kuneticka hora
#37 Skokansky mustek na Kuneticke hore
#38 Pernikova chaloupka (traditional cache #30)
(budoucí): Soutok řek, Halda, Loučná slepé rameno, Úzké

máte rádi zvířata?

16. května 2009 v 19:45 | lenicka |  okolo plotu
raději ta živá, nebo ta na talíři?

zahrádka na konci semestru

14. května 2009 v 21:01 | lenicka |  zahrádka
Chtěla jsem psát o tom, že jsem v úterý udělala poslední zkoušku (ze sanskrtu), že jsem včera vrátila všechny knížky do knihovny, oběhla studijní a sekretářku, a tak jsem splnila všechny požadavky před státnicemi, a že mi k tomu vyhrávala nějaká kapela, protože byl na dvorečku SemestrEnd, můj poslední (teda, pokud se nedostanu na doktorantské studium). No, ale nostalgie už bylo dost a zábavné to taky moc nebylo, až na ten SemestrEnd. Takže raději zase o maminčině zahrádce.

mithraismus podle R. Turcana

9. května 2009 v 16:33 | lenicka |  knihovnička náboženství
Protože se snažím naučit něco ke státnicím, čtu si knihu Mithra a mithraismus od Roberta Turcana. V první kapitole se probírá Mithra ve védách a Avestě, ve druhé Mithra v říši Achaimenovců (neboli znovu v Avestě), v helenizované Malé Asii, u kilikijských pirátů a u jakýchsi mágů (o kterých se dozvídám, že nepocházeli z Babylónu, ale nic víc). Třetí kapitola se snaží popsat šíření mithraismu v římském světě, kde je Mithra viděn jako bůh obětující býka. Tam se ujal hlavně ve vojenském prostředí, u obchodníků, ale rozšířil se i do vládnoucích kruhů. Asi nejpřínosnější je kapitola o mithraické ikonografii. Nejdůležitější je ztvárnění Mithry, jak obětuje býka, jak se rodí ze skály, v podobě slunce nebo se lví hlavou. Některá ikonografie (hostiny, procesí, zasvěcování) znázorňuje liturgii.

Gary Snyder devětasedmdesátiletý

8. května 2009 v 23:58 | lenicka |  eko-religiozita

Sympatický Gary Snyder slaví dneska, 8. května, 79. narozeniny.
Snyder se narodil v San Francisku, ale vyrostl v lesích ve státě Washington. Vystudoval antropologii a mytologii. Pracoval jako plavčík, lesní dělník nebo strážce požárů. Začátek 50. let strávil v San Francisku společně s dalšími beatníky. Tato doba je zachycená v Kerouacově knížce Dharmoví tuláci. V roce 1956 odjel do Japonska studovat japonštinu a zen. Zen zůstal součástí jeho filosofie i po návratu do USA, kdy se stal guruem mladé generace. Z pobytu na jednom japonském ostrově v 70. letech si zase přivezl vizi soběstačné, na centrální vládě nezávislé komunity. Napsal mnoho esejů a básní. Za sbírku Želví ostrov obdržel v roce 1974 Pulitzerovu cenu.

v domečku slevy nevedou

5. května 2009 v 23:16 | lenicka |  deníček

Moje poslední přednáška (tedy spíš cvičení) na magisterském stupni. Jsem z toho tak trochu naměkko. Rozhodla jsem se proto napsat sem pár podrobností z tohoto památného dne.


tajemný les a vědecká klišé

3. května 2009 v 15:53 | lenicka |  eko-religiozita

Našla jsem zajímavou úvahu na téma posvátný les. Doufám, že oponent mé práce ten článek nečetl. Asi jsem taky upadla do klišé. I když - možná do něho upadl i autor článku. Jenom se to klišé změnilo - z "temný a strašný les" na "za pohanů bylo líp". :))) Tedy k článku.

V dnešní době si představujeme středověký les jako neprostupný prales, a myslíme si, že pro tehdejšího člověka představoval nepřátelský prostor, tmu a strach. Že z pohledu středověkého a raně novověkého člověka byl les zabydlen nadpřirozenými bytostmi (hejkalové, bludičky, skřeti, hladoví vlci a čarodějnice) a vyděděnci lidské společnosti (loupežníci, ukoptění havíři). Tento výkladový princip je chybný a zavádějící. Autor tedy nabízí několik jiných přístupů.
Děkuji za návštěvu mé zahrádky.
Než odejdete, napište prosím názor/komentář/vzkaz.
Mějte se pěkně a někdy zase přijďte.
...
..
.