moje šumavská dobrodružství: zaniklé osady a Zlatá stezka

11. srpna 2009 v 12:06 | lenicka |  na cestách
V pondělí 3. srpna bylo ráno docela hezky. Lubošek si jezdil na kole a já s rodiči jsme jeli vlakem v 10:30 do Nového údolí. Tak v 11 hodin jsme vyrazili od zastávky po červené turistické značce, která kopíruje státní hranici, směrem ke Krásné hoře. V této části jsme procházeli přes zaniklé vesnice. Dnes to vypadá jako pastviny, ale místy jsou vidět základy budov nebo kamenné zídky a kovové kříže, a taky je tam hodně ovocných stromů, rybíz, maliny atd.

Cesta byla široká a pohodlná. Viděli jsme i jeden stojící, i když polorozpadlý dům. Později jsme se dozvěděli, že v něm sídlili pohraničníci. Kousek za ním je malý pomníček Jindřicha Vrabce, pohraničníka z 1. republiky, kterého zabil blesk.
Od konce bývalé osady Krásná hora jsme pokračovali na rozcestí Mlaka a z Mlaky po Zlaté stezce do Českých Žlebů. Zároveň byl tento úsek naučnou stezkou, takže jsme potkali několik pěkně udělaných naučných tabulí, třeba o vodě, kamenech, s popisem panorámat nebo o železné oponě. Na protějších svazích jsme viděli bavorské vesnice a kolem cesty za ohradníkem krávy a býky.
Další bývalá osada Kamenná hlava byla pojmenovaná podle skalního útvaru ve tvaru hlavy. Ten jsme sice neviděli, ale viděli jsme spoustu jiných různých kamenů, které byly rozeseté mezi stromy. Zajímavá podívaná.
Kolem pomníčku obětem násilí na hranicích (1938-1989) jsme došli do Českých Žlebů. Ve Žlebech se občarstvovali soumaři, kteří přišli od Pasova po Zlaté stezce. Dodnes je tam několik kamenných koryt. Na křižovatce mají hospodu, kde jsme si dali výborné bramboráčky a smažák s hranolkama. Na nedaleké infotabuli jsem si přečetla o historii okolních osad.
Z Českých Žlebů jsme šli kousek po silnici směrem na Stožec a u hájenky jsme odbočili po modré značce na Stožecká luka (805 m). Z křižovatky jsme pokračovali po žluté do Stožce. Cestou se spustil déšť, ale než jsme si pod stromem vytáhli pláštěnky, tak se změnil na drobné mžení. Ve Stožci jsme asi hodinu čekali na vlak, kterým jsme dojeli nazpátek do Volar.
Lubošek mezitím jezdil po podobné trase, jenom si zajel na Plešné jezero. Poprvé jsme se s ním potkali na Krásné hoře a podruhé na Stožeckých lukách.
Večer jsme zavedli rodiče na volarské menhiry. Z okolních lesů stoupala pára, nejvíc páry ale stoupalo z Lipna. Rodiče se rozhodli, že půjdeme opět ke Kukačce. Pizzu dělají jenom o víkendu, tak jsme si dali výborné boloňské špagety, nějaké vepřové, a já nevýrazné kuře na žampionech.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.

Aktuální články

Reklama
Děkuji za návštěvu mé zahrádky.
Než odejdete, napište prosím názor/komentář/vzkaz.
Mějte se pěkně a někdy zase přijďte.