Edda: knihy staroislandských ság

28. ledna 2010 v 15:07 | lenicka |  evropské pohanství


Otázka č. B 81


Eddy jsou vlastně dvě: první je sbírkou veršovaných mýtů a hrdinských písní. Vznikala od 8. do 13. st. na území Norska, Islandu a Grónska. Druhá je prozaická kniha, která učí básníky, jak skládat poezii a jak se vyznat ve světě staroisladských mýtů...



1) Starší/Poetická Edda
- tvořená volně souvisejícími básněmi, staroislandština
- jádro tvoří rukopis Codex Regius (Královský rukopis, Island, 2. pol. 13. st.) a Hauksbók; podle starších předloh (8.-13. st., Norsko a Island), vliv křesťanství
- autorství bylo dřív nesprávně připisováno Saemundovi Moudrému (1056-1133) - Saemundova Edda

a) mytologická část
- Vědmina píseň (Voluspá): řeč věštkyně Valy, vypráví o stvoření světa z Ymiho, nejstarší dějiny bohů a lidí, obrů a trpaslíků, zánik světa a stvoření nového
- Výroky Vysokého (Hávamál): rozsáhlá naučná báseň, výroky Ódina, pravidla správného života, morálka, magické formule a kouzla, báseň sebeobětování Ódina (vznik run), ale také nevydařené Ódinovy námluvy
- Píseň o Vafþrúðnim (Vafþrúðnismál): dialog moudrého Vafþrúðniho a Ódina (zde jako Gangrád). Vafþrúðni zná vše o stvoření světa, vzniku nebe a země, podstatě bohů i konci světa. Neví ale, co pošeptal Ódin Baldrovi na jeho pohřební hranici.
- Lokiho svár (Lokasenna): Lokizabil služebníka bohů, proto byl vyloučen z hostiny bohů, ale vrátil se a škádlil bohy
- Píseň o Alvísovi(Alvíssmál): trpaslík Alvís (vševěd) odpovídá Thórovi na otázky o přírodě
- Píseň o Thrymovi (Þrymskviða): o králi obrů Thrymovi, Thórovu kladivu, Freye a Lokim
- Skírniho cesta (For Skírnis): Freyr se zamiloval do obryně Gerðry. Poslal služebníka Skírniho, aby žádal o její ruku. Skírni ji přesvědčil, takže se s Freyem setkala. Význam: spojení mužské oplodňující síly dobrého počasí a oploceného pozemku, zahrady, pole (garth).
- Píseň o Hymim (Hymiskviða): Thór soutěžil s obrem Hymim, protože chtěl získat jeho kotel na vaření piva. Jeli spolu na ryby, zasekli "Hada, který obepíná svět", Thór s ním soupeřil, ale neporazil ho.

b) hrdinské písně (v českém překladu Emila Waltera jako Edda: bohatýrské písně)
- o historických postavách (zvl. králích) z doby stěhování národů
- Píseň o Völundovi (Völundarkviða): mýtická
- Písně o Helgim, vítězi nad Hundingem: postava z dávných bojů mezi Dány a Göty; v mytologii byl Helgi syn Sigmunda Völsunga, chráněnec Ódina; bojuje, padne, je oplakáván valkýrou Sigrún, její láska ho přivede zpět mezi živé
- O Sinfjötliho smrti
- Grípiho věštba (Grípisspá)
- Píseň o Reginovi (Reginsmál)
- Píseň o Fáfnim (Fáfnismál)
- Píseň o Sigrdrífě (Sigrdrífumál)
- Zlomek písně o Sigurdovi (Brot af Sigurðarkviðu); Krátká píseň o Sigurdovi (Sigurðarkviða inn skamma): mýtické příběhy zasazené do historie - Sigurd byl král v SV Francii, Brünhilda dcera hunského krále Attily a jeho choť; v mýtu Sigurd zabil draka Fáfna, Ódin potom ukryje jeho milenku, valkýru Brünhildu na horu obklopenou ohněm, on ji osvobodí, ale kvůli kouzlům oba zemřou
- Písně o Gudrúně (Guðrúnarkviða I, II, III), Gudrúnin nářek (Guðrúnarhvöt): Gudrun byla zamilovaná do Sigurda a její bratr Gunnar do Brünhildy. Sigurd porazil Brünhildu místo Gunnara, potom vypil nápoj zapomnění a oženil se s Gudrun. Gunnar později Sigurda zabil a Gudrun ho oplakávala.
- Brünhildina cesta do podsvětí (Helreið Brynhildar)
- Zkáza Niflungů: Niflungové = mocnosti mlhy, převedeno do historie jako královský rod, v novější podobě jako Nibelungové
- Oddrúnin nářek (Oddrúnargrátr)
- Stará píseň o Atlim (Atlakviða), Grónská píseň o Atlim (Atlamál in grænlensku): o hunském vládci Attilovi
- Píseň o Hamdim (Hamdismál)
- Píseň o Grottu (Grottasöngr): o zlatém mlýnu dánského krále Fróda, mírotvůrce

2) Mladší/Prozaická Edda
- autor Snorri Sturluson (1179-1241, islandský sedlák ve službách norského krále)
- 4 části: Prolog, Gylfiho okouzlení/oklamání, Jazyk básnický (poetika básnického umění skaldů), Výčet meter(Háttatal - technický popis)
- jde o metodologickou příručku pro básníky; výklad staré mytologie, aby básníci mohli používat narážky na ni
- Prolog: Snorri se od starých mýtů distancuje
- Gylfiho okouzlení (Gylfaginning): švédský král Gylfi se vydal zkoumat bohy do země Ásů. Spatřil palác a 3 vládce na trůnech - Vysokého, Stejně vysokého a Třetího. Ti Gylfimu odpovídali na dotazy o bozích a vyprávěli mu mýty - vypráví s odstupem, ironicky.
- např. spoutání vlka Fenriho, a jak při tom Fenri ukousl Týrovi ruku; příběh o Njorðovi, bohu mořeplavby a obryni Skaði; příběh o tom, jak si bohové nechali postavit val proti obrům od obra, Loki jim špatně poradil, jakou mu mají dát odměnu, což odčinil tím, že jako klisna svedl obrova koně. Loki porodil koně s osmi nohama Sleipnira, na něm začal jezdit Ódin.
- odvozuje rod Thóra od vládce Tróje, jeho syn Ódin se vydal na sever, Ásové jako rod králů z Asie, bohové jsou tedy zbožštění hrdinové
- Jazyk básnický (Skáldskaparmál): král Ægir putuje do země Ásů, bohové uspořádali na jeho počest hostinu. Tam mu Bragi vyprávěl události ze země Ásů, zvl. o skřítcích Fjalarovi a Galarovi, kteří zabili Kvásira a z jeho krve umíchali medovinu. Kdo se jí napije, stane se básníkem. Ukradl ji obr Suttungr, a Ódin ji uloupil nazpět.


Prameny
Page, R. I.1997. Severské mýty.Praha: Nakladatelství Lidové noviny
Spáčilová L., Wolfová M. 1996. Germánská mytologie. Votobia

Zdroj obrázku: Wikipedia
 


Komentáře

1 Sigtrygg Sigtrygg | 13. května 2012 v 2:55 | Reagovat

Edda nejsou ságy

2 lenny lenny | Web | 13. května 2012 v 9:38 | Reagovat

[1]: Ne? A co je to? Napiš mi, ráda se poučím.

3 Sigtrygg Sigtrygg | E-mail | Web | 14. června 2012 v 19:57 | Reagovat

Sága (která znamená v překladu říkat, přeneseně dnes také dějiny) je prozaický literární útvar, který vypráví o životě dané osobnosti/rodu/lidech z dané oblasti. Můžeme o ní hovořit pouze na Islandu, je tedy útvarem ryze specifickým. Vesměs má reálný charaktekter (podle toho, do jaké skupiny ság náleží). Dělí se na rodové, královské, o dávnověku, o současnosti a o biskupech (a ještě nějaké další...). Poezie je v nich zastoupena méně.

Naproti tomu Eddy jsou souborem představ o předkřesťanské mytologii. Dá se velmi v uvozovkách říci, že ságy vyprávějí to, co se dělo lidem, a Eddy vyprávějí to, v co tito lidé věřili. Poezie je v Eddách zastoupena ve větší míře (ve Starší Eddě téměr stoprocentně). De facto mají Eddy mnohem blíže k eposu než k ságám, které mají zase blíže ke kronikám než k Eddám.

Rozdíl je to markantní, odlišují se v literárním žánru, někdy i v literárním druhu, ve funkčním stylu a funkci samotné. Rozdíl je i ve slovní zásobě.

Při případném dalším zájmu tě odkazuji na své stránky http://sagy.vikingove.cz

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Děkuji za návštěvu mé zahrádky.
Než odejdete, napište prosím názor/komentář/vzkaz.
Mějte se pěkně a někdy zase přijďte.
...
..
.