historický výzkum náboženství

18. ledna 2010 v 11:07 | lenicka |  teorie
Otázka č. A 32



Historická religionistika
- zkoumá spojitost mezi dějinami náboženství a dějinami politickými, sociálními, ekonomickými a kulturními
- studuje vznik, vývoj a zánik náboženských tradic pomocí studia textů
- nejstarší přístup, pojímá náboženství jako dějinný jev, který je součástí dějin lidstva (navzdory tvrzení o nadčasovosti náboženství)
- v určité době vývoje religionistiky se vědci snažili konstruovat na základě poznatků o dějinách jednotlivých náboženství jednotný výkladový model dějin náboženství jako celku (History of religion)
- od doby, kdy se prosadil názor, že neexistuje náboženství obecně (religion), ale pouze různá náboženství (religions), se s takovou konstrukcí nesetkáváme
- změna názvu dějin náboženství na History of religions (plurál) - snaha popisovat pouze dějiny konkrétních náboženství v socio-kulturním kontextu

Historický výzkum náboženství v dějinách religionistiky
- počátky: 19. st., uplatňování kriticko-historické metody
- zkoumala se zvl. problematika vzniku náboženství a dějiny náboženství v kontextu s historií kultur
- výzkum posvátných textů
- snaha získat úplný obraz náboženského vývoje lidstva
- religionistika byla chápaná jako dějiny náboženství
- výzkum v oblastech biblistiky, asyrologie, egyptologie, semitologie, indologie, sinologie atd.
- otázka utřídění/klasifikace náboženství
- otázky filosofické, existenční, otázky role a významu náboženství se odsouvaly na okraj
- po 2. sv. válce: analytický přístup, nejen deskriptivní, snaha o rozumění významu a smyslu náboženství, úkol verifikovat východiska dějin náboženství…
- úkol zkoumat přechod od ústní tradice k písemně kodifikovanému náboženství, vznik kněžské vrstvy, vznik kánonu posvátných knih, zkoumat náboženskou řeč v logických a filosofických souvislostech a odlišit tak mýtus, logos a dějiny (podle K. Rudolpha)
- dnešní religionistika postoupila od tematizace náboženství jako čistě dějinných jevů k jejich výkladu jako systému znaků/symbolů
- zkoumá také náboženskou změnu, vznik nových náboženských útvarů, rozvoj nových forem zbožnosti...

Max Müller (1823-1900)
  • zkoumal náboženství historickou metodou
  • zavedl pojem Religionswissenschaft ve významu History of religion
  • zkoumal posvátné indické texty
  • požadoval rozšířit dějiny náboženství o komparaci na srovnávací dějiny náboženství
  • nástrojem měla být srovnávací jazykověda (hledání jazykových kořenů indogermánské oblasti, souvislost jazyka a náboženství)
  • původ náboženství = pojmenování vyšší síly, tím se z přírodních sil stávají bozi - nomina se mění v numina
  • zavedl pojem henoteismus pro uctívání toho, co je v té chvíli chápané jako nejvyšší skutečnost

- další historikové: Johann Jakob Bachofen (zakladatel teorie matriarchátu), Joseph-Ernest Renan (výzkum historického Ježíše), evolucionisté zkoumající vývoj náboženství jako celku (H. Spencer, E. B. Tylor, R. R. Marett, J. G. Frazer, W. Schmidt, E. Durkheim), E. Troelsch (snaha vytvořit obecné dějiny náboženství), R. Pettazzoni (historický výzkum náboženství v kontextu), J. Wach (dějiny + hermeneutika)
- mladší generace historiků náboženství: R. N. Bellah (koncept civil religion), U. Berner (typologizace dějinně-náboženských představ bohů)

Prameny
Horyna, Břetislav. 1994. Úvod do religionistiky. Praha: Oikoymenh
Horyna, Břetislav; Pavlincová, Helena. 2001. Dějiny religionistiky. Nakladatelství Olomouc
Waardenburg, Jacques. 1997. Bohové zblízka. Brno: MU
 


Komentáře

1 hannah-fontana123 hannah-fontana123 | Web | 18. ledna 2010 v 11:20 | Reagovat

Ahoooojky máááš moccc krááásnýý blog jestlyyy chceššš tak se koukniiii na náááššš blog a nnnapíššš malííí komentííík .DĚKUUUUJU PŘŘŘEDEM.pá:)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Děkuji za návštěvu mé zahrádky.
Než odejdete, napište prosím názor/komentář/vzkaz.
Mějte se pěkně a někdy zase přijďte.
...
..
.