vznik svátků křesťanských svatých

1. února 2010 v 11:13 | lenicka |  křesťanství
Otázka č. B 96 (4. část)

Další pokračování článků a vývoji křestanské liturgie. Tentokrát je o svátcích křesťanských světců, hlavně sv. Josefa, Jana Křtitele, apoštolů, evangelistů a také archandělů.

Raná církev měla úctu zvl. k mučedníkům (lidem popraveným Římany), Janu Křtiteli, apoštolovi Petrovi, Pavlovi, evangelistu Lukášovi a archandělu Michaelovi. Svátky mučedníků se nejdříve slavily jako výroční vzpomínka na jejich smrt v blízkosti jejich hrobu (asi tak jako když si dneska zajdete s rodinou na hřbitov a vzpomínáte na svou babičku). Asi od 4. st. začaly být důležité "ostatky svatých", uchovávané jako relikvie a mocné předměty, které měly chránit lidi a celá města. V této době vznikal liturgický kult sv. Štěpána, sv. Jana Evangelisty, sv. Vavřince, sv. Ondřeje, sv. Tomáše, sv. Filipa, Jakuba a svátek "všech svatých". Ostatní svátky vznikaly až později, třeba v 8. st. začali křesťané ctít sv. Josefa a vznikl svátek sv. Jakuba Staršího, v 10. st. bylo stanoveno datum slavení svátku sv. Marka a památky na všechny věrné zemřelé (Dušičky) a vznikl kult sv. Jakuba v Santiagu de Compostela. Tady je malý přehled:

Svátky svatých
  • od pol. 2. st., uctívání mučedníků (lokální, uctívání hrobu nebo ostatků)
  • od 3. st. úcta k apoštolům (svědci Ježíšova života), biskupů-mučedníků, asketů a panen (nekrvavé mučednictví)
  • v 10. st. se ustálil proces kanonizace (oficiální uznání za svatého)
  • v 16. st. vznikl církevní kalendář uctívání svatých (158 svátků)
  • slavnost Všech svatých (1. listopadu): od 4. st. v Byzanci památka všech mučedníků 13. května; v antiochejské církvi v neděli po Letnicích (neděle Všech svatých); v Římě zasvěcen chrám Panteon 13. května 609 jako chrám Panny Marie a všech mučedníků + přenesení ostatků mučedníků; od 8. st. všichni svatí (ne jen mučedníci) 1. listopadu
  • slavnost sv. Josefa (19. března): úcta od 8. st., svátek od 12. st., zvl. u františkánů; ve 20. st. zaveden navíc svátek sv. Josefa - dělníka (1. května, den práce)
  • slavnost Narození sv. Jana Křtitele (24. července): úcta od rané církve, svátek od 4. st., v Byzanci 7. ledna (souvislost se Křtem Páně), na Západě datum stanoveno na letní slunovrat, slavnost s vigílií od 6. st., pálení svatojánských ohňů; dále svátek Umučení/Stětí Jana Křtitele (29. srpna) a Početí Jana Křtitele (pouze na Východě, 24. září)
  • slavnost sv. Petra a Pavla (29. července): úcta od rané církve, slavnost v Římě blízko jejich hrobů, od 4. st. rozšířeno i mimo Řím, od 5. st. v celé církvi
  • vzpomínka na všechny věrné zemřelé (2. listopadu): Dušičky, podobný svátek byl i v pohanském Římě (parentálie v pol. února); výroční památka na mrtvého křesťana (individuální); svátek všech věrných zemřelých 2. listopadu od 10. st. ve Francii, v celé církvi od 13. st.
  • svátek Obrácení sv. Pavla (25. ledna): den oktávu franckého svátku sv. Petra (18. ledna)
  • svátek Stolce sv. Petra (22. února): od pol. 4. st. podle římského pohanského svátku Parentalia (památka zemřelých, nechávala se jim volná židle u stolu, 22. února), protože nebylo známé datum Petrovy smrti, bylo datum stanoveno na tento svátek, od 7. st. přenesen význam na nástup sv. Petra na biskupský stolec
  • svátek sv. Matěje, apoštola (14. května): od 11. st.
  • svátek sv. Marka, evangelisty (25. dubna): v Římě datum v 10. st. stanoven na starší "prosebný den", proto se stal patronem dobrého počasí
  • svátek sv. Filipa a Jakuba, apoštolů (3. května): od 6. st. slaven 1. května jako den posvěcení kostela s jejich ostatky, ve 20. st. přesunuto
  • svátek sv. Tomáše, apoštola (3. července): výročí přenesení jeho ostatků do Edessy (r. 384), původně 21. prosince, ve 20. st. přesunuto
  • svátek sv. Jakuba Staršího, apoštola (25. července): od 8. st.; od 10. st. vznikl kult v Santiagu de Compostela u údajného hrobu
  • svátek sv. Vavřince, jáhna (10. srpna): umučen 6. nebo 10. srpna 258, svátek od 4. st., velká úcta od r. 955 (vítězství nad Uhry u Lechu)
  • svátek sv. Bartoloměje, apoštola (24. srpna): památka přenesení jeho ostatků z Arménie do Itálie (a na konci 10. st. do Říma)
  • svátek sv. Matouše, apoštola (21. září)
  • svátek sv. Lukáše, evangelisty (18. října): úcta od 2. st., kult od 9. st.
  • svátek sv. Šimona a Judy, apoštolů (28. října): pozdní
  • svátek sv. Ondřeje, apoštola (30. listopadu): údajné datum jeho mučednické smrti, svátek a kostel v Římě od 5. st., od 6. do 20. st. s vigílií
  • svátek sv. Michaela, Gabriela a Rafaela, archandělů (29. září): úcta k Michaelovi od rané církve, od poč. 5. st. kult a kostel v Římě, od 16. st. svátek Andělů strážných (2. října), Gabriel a Rafael přidáni až ve 20. st.
 


Komentáře

1 HAAS HAAS | Web | 1. února 2010 v 13:22 | Reagovat

Pěkný článek.

2 pavel pavel | Web | 2. února 2010 v 10:47 | Reagovat

no zrovna jsem dal článek, to je ale náhoda, o tom jak je pro ženu dobré mít kolo :D

3 pavel pavel | Web | 2. února 2010 v 10:51 | Reagovat

můj kamarád má doma v pokoji obraz Krista a kolem něj je ve stříbře asi dvacet ostatků svatých, ale většinou jde o celkem pro mne neznámá jména...

4 pavel pavel | Web | 2. února 2010 v 10:58 | Reagovat

a odpověď u mne taky máš... co nepatří k tvému článku klidně smaž, ahoj a hezký den

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Děkuji za návštěvu mé zahrádky.
Než odejdete, napište prosím názor/komentář/vzkaz.
Mějte se pěkně a někdy zase přijďte.
...
..
.