důkladný popis náboženství pravěkých Evropanů

9. března 2010 v 18:16 | lenicka |  knihovnička náboženství


Knížka profesora Podborského Náboženství pravěkých Evropanů je jedna z mála, která vůbec neptřebuje recenzi. Díky systematičnosti pana profesora úplně stačí, když si přečtete jeho vlastní předmluvu. Jediné, co tam nenapsal, je: ta knížka je úžasná, přehledná, jedinečná, opravdu rozsáhlá, a pro zájemce o toto téma naprosto nepostradatelná. Lepší než skripta (kdyby ovšem nějaká existovala).

V předmluvě autor mluví o náboženství jako o velmi důležitém kulturně-historickém jevu, který provází lidstvo od pravěku. Dále je kniha rozdělená do dvou velkých částí. První část se zabývá vědním oborem archeo-religionistikou, tedy studiem pravěkých náboženství na podkladě archeologie (pokud se nepletu, je to jediná knížka, která se takto systematicky tímto oborem zabývá), druhá část je popisná. Za každou kapitolkou je přehled literatury, na konci knihy je německé a anglické résumé. Velkou část knihy zabírají vyobrazení různých artefaktů a kultovních objektů.
První část je spíše teoretická. Popisuje obecně duchovní život v pravěku a možnosti jeho studia. Věnuje se dějinám religionistiky obecně a archeo-religionistiky zvlášť. Dále rozpracovává obor archeo-religionistiky, vypisuje různé teoretické problémy (co je to náboženství, náboženství x magie, původ náboženství, složky náboženství, představy o božstvech, kult, šamani, kněžstvo, pohřební rituály, eschatologie, kanibalismus), přičemž k nim uvádí i konkrétní příklady. Představuje evolucionistický model náboženství a také základní pojmy archeo-religionistiky.
Druhá část, jak už jsem napsala, je popisná. V první kapitole se autor věnuje náboženství (nebo spíš duchovnímu životu, protože ještě nešlo o nic systematického) doby evropského paleolitu a mezolitu. Na začátku kapitoly překvapivě předkládá různé teorie vzniku světa a lidstva, ale potom si už můžeme přečíst o nejstarších náboženských představách, jeskynním umění, Venuších, šamanech a pohřebních rituálech.
Ve druhé kapitole se posuneme k neolitickému náboženství, které odráží přechod od společnosti lovců k zemědělství. Odkryjeme mladší vrstvu přírodně-náboženských představ, víru ve Velkou matku, poznáme neolitické svatyně, rondely, základové oběti, ženské plastiky a další keramické artefakty.
V eneolitu a rané době bronzové můžeme pozorovat nástup "vyšších" forem náboženství. Opět se objevují Venuše, dále megalitické stavby a začíná klasický polyteismus.
Ve čtvrté kapitole autor popisuje religiozitu v době bronzové, tedy v době lidu popelnicových polí a klasického Řecka. Zde již najdeme rozvinutý polyteismus, i když přežívá i úcta k mateřskému božstvu. Zajímavé jsou skalní kresby - petroglyfy, které můžeme najít např. v Alpách nebo v jižní Skandinávii. Je to také doba lidských obětí.
Pátá kapitola rozebírá polyteismus doby halštatské. Je to doba, kdy v Evropě definitivně končí pravěk a věk kamenných nástrojů, a začíná doba využívání železa. Zde se rodí první etnicko-politická seskupení se svými panteony. Důležitý kultovní areál z této doby je např. Býčí skála.
Jedním z těchto etnik jsou Keltové. O jejich náboženství pojednává šestá kapitola. Popisuje panteon bohů, svatyně, kultovní předměty, druidy, obřady a pohřební zvyklosti. V sedmé kapitole si můžeme přečíst o náboženství dalších evropských etnik: Thráků, Etrusků a Skýthů.
Osmá kapitole je o náboženství starých Germánů. Stejně jako předchozí kapitola pojednává o původu a vývoji etnika, o pramenech poznání jejich života, panteonu, svatyních a obětištích, kněžské vrstvě, obřadech a pohřebních zvyklostech. Podobná je i devátá kapitola o náboženství starých Slovanů. Speciálním tématem u Slovanů je víra v zombie a vampýry.
V desáté kapitole je ještě jako dodatek pojednání o náboženství dalších evropských etnik - Baltů a severních a jižních Ugrofinů.

Jak už jsem řekla, Náboženství pravěkých Evropanů je nejlepší knížka pro každého, koho zajímá podoba duchovního života našich pra-předků, ať už jste vědci, studenti nebo zvědaví laici :)


Podborský, Vladimír. 2006. Náboženství pravěkých Evropanů. Brno: FF MU
 


Komentáře

1 HAAS HAAS | Web | 9. března 2010 v 19:04 | Reagovat

Hezké!!!

2 diaboli diaboli | Web | 9. března 2010 v 20:59 | Reagovat

Nechci být za skeptika, ale trochu mi připadá, že jakýkoliv nález, který archeologové neumějí dostatečně vysvětlit, spadá pod oblast náboženskou (nevíme k čemu to a to sloužilo, nejspíše k nějakým rituálním nebo náboženským účelům-je nejčastějším slovním spojení archeologů:)
Každopádně knihu si určitě přečtu...
P.S.:Pan Podborský je prostě klasik:)

3 leni leni | Web | 9. března 2010 v 22:33 | Reagovat

[2]: Řekla bych, že o tomhle archeo-religionistika není. Nestojí na tom, že se najde jeden předmět a pak se vymýšlí, jakou měl funkci. A navíc: až do sekularizace měly vpodstatě všechny předměty a všechny oblasti života "náboženský" účel a smysl, protože náboženství nebylo oddělené. Válka i mír, narození a smrt, pěstování rostlin i tavení kovů, dokonce i jídlo a pití, všechno mělo svou duchovní dimenzi...
Každopádně děkuji za komentář a až si knžku projdeš, napiš mi svůj názor :)

4 Miky Miky | Web | 23. března 2010 v 17:58 | Reagovat

Ojojoj! Právě jsem projel E-shop a ta kniha je pekelně drahá. Ale nalákala jsi mě a asi do toho půjdu.

5 leni leni | Web | 26. března 2010 v 9:17 | Reagovat

[4]: Jo, je to nejdražší knížka, kterou bych jednou chtěla mít v knihovně. Ale na moje lákání nedej, nejdřív si ji prohlídni, než do toho dáš tolik peněz. Třeba tě ty fotky odkrytých hrobů a jejich vybavení tolik nenadchnou :) Mají ji v každé větší knihovně, naštěstí.

6 Miky Miky | Web | 26. března 2010 v 19:24 | Reagovat

[5]: Neboj ,nadchnou. Určitě to s tou knihovnou zkusím ,ale když čtu o čem jsou jednotlivé kapitoly ,tak se zklamání nebojím.

7 Marek Váchal Marek Váchal | E-mail | 7. prosince 2010 v 10:56 | Reagovat

Jo knížka vypadá lákavě, ale když se do toho člověk pustí do hloubky, tak tam najde dost problémů a z pohledu religionistiky velmi závažných. Jako příklad bych zde uvedl evolucionistickou koncepci vzniku náboženství a nekritické přejímání evo. konceptů náboženství - to je způsobeno Podborského křesťanským předporozuměním (nepodařilo se mi z něj vytáhnout zda o něm ví anebo neví). Dále bych zmínil, že kniha neobsahuje definici náboženství, tu formuloval až v pozdějším sborníku. Publikace podle mého názoru má jedinou hodnotu a to v opravdu úctihodném množství sebraného materiálu.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Děkuji za návštěvu mé zahrádky.
Než odejdete, napište prosím názor/komentář/vzkaz.
Mějte se pěkně a někdy zase přijďte.
...
..
.