když nahoře nebesa nebyla pojmenována...

14. května 2010 v 15:49 | lenicka |  Přední Východ
otázka č. B 43

Enuma eliš
- kosmogonický mýtus
- enuma eliš = když nahoře (nebesa nebyla pojmenována...)
- doba vzniku: mezi 17. a 7. st. př.l., pravděpodobně ve 12. st. př.l. (vláda Nabukadnezara)
- akkadský/babylonský, navazuje na eridskou tradici
- mýtus byl sepsán za účelem prosazení a ospravedlnění Mardukovy nadvlády


Obsah:
- na počátku byl sladký oceán Apsú a slaný oceán Tiámat (muž a žena), ty se smísily, zrodily se generace bohů: Lachmu + Lachamu, Anšar + Kišar, Anu, Nudimmud (= Ea) + Damkina, Marduk
- generační konflikt: rodičům se nelíbí aktivita nových bohů, bojují spolu, Ea zabil Apsú
- Tiámat stvořila 11 netvorů, vzala si Kingua a ten vedl její vojsko. Ea je nemohl porazit, zavolal Marduka
- Mardukovi všichni bohové odevzdali svou moc, Marduk stvořil na pomoc větry, sedl na válečný vůz, zabil Tiámat
- z těla Tiámat stvořil Marduk nebesa a zemi, na obloze seskupil hvězdy v souhvězdí (sídla bohů), a měsíc a slunce jako správce času
- Marduk vymyslel a Ea stvořil lidi. Ea zabil Kingua, kterého shromáždění bohů označilo za zločince (podněcoval spory), jeho krví oživil lidi (proto lidé pořád mají spory a bouří se proti řádu)
- bohové z vděčnosti Mardukovi postavili Babylon a chrám Esagila, kde na slavnostní hostině vzdali Mardukovi hold a obdařili ho padesáti jmény
- mýtus byl recitován od 8. st. př. l. každoročně na slavnosti akítu v Mardukově chrámu (Nový rok - ponoření světa do počátečního chaosu a opakování kosmogonie; zmizení Marduka, ponížení krále, osvobození Marduka, vítězství Marduka, hostina, hieros gamos krále s kněžkou, určování osudu)

- v Asýrii nahradili v mýtu Marduka Aššurem (ztotožněn s Anšarem)
- podle Eliada: zabití Apsúa a Tiámat je počátkem tvořivé kosmogonie; stvořený svět je směsí chaotické a démonické prvotnosti (tělo Tiámat) a božského řádu a tvořivosti (Mardukovo uspořádání)

Prameny:
Duchovní prameny života: Stvoření světa ve starých mýtech a náboženstvích. 1997. Praha: Vyšehrad
Eliade, Mircea. 1995. Dějiny náboženského myšlení I. Praha: Oikoymenh
Mýty staré Mezopotámie: Sumerská, akkadská a chetitská literatura na klínopisných tabulkách. Praha:Odeon 1977 (online)
 


Komentáře

1 krasensko krasensko | 14. května 2010 v 16:23 | Reagovat

super líbí se mi to

2 malkiel malkiel | Web | 11. června 2010 v 0:11 | Reagovat

Sákryš, špatně jsem to přečetl a lekl jsem se, že to je o Aštaru Šeranovi z Vesmírných lidí.:-)))))

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Děkuji za návštěvu mé zahrádky.
Než odejdete, napište prosím názor/komentář/vzkaz.
Mějte se pěkně a někdy zase přijďte.
...
..
.