náboženství Olméků

9. května 2010 v 18:23 | lenicka |  americká náboženství
Otázka č. B 28 (1. část)

Olmékové vytvořili první významnou středoamerickou civilizaci, ze které čerpaly všechny další kultury. Etnicky možná patřili k proto-Mayům nebo proto-Zapotékům, nic bližšího o nich nevíme, neznáme tedy ani jazyk. Jejich náboženství je přechodem mezi šamanismem a náboženstvím městského státu. V centru stál kult jaguářího božstva a personifikovaných přírodních sil.


Doba a nejvýznamější lokality:
1200 - 800 př.l. (zlatá éra, San Lorenzo, Laguna de los Cerros)
800 - 400 př.l. (La Venta)
400 př.l. - 100 n.l. (Tres Zapotes)
  • pokračování a vliv: Olmécká pueblanská kultura (Tlatilco), kolonie (Iguala, Chalcatzingo), vliv na ranou mayskou kulturu (Izapá, Copán), vliv na Zapotéky (Monte Albán)
  • Olmékové položili základy astronomie, matematiky, sochařství, stavitelství, náboženství, kalendáře (52letý cyklus), písma a míčové hry
  • typické olmécké umění: masivní kamenné hlavy s přilbicemi, jadeitové masky

Náboženství:
  • uctívali zoomorfní božstva a personifikované síly přírody
  • 3 úrovně kosmu, 4 světové strany
  • kult plodnosti, zemědělství (kukuřice)
  • kultovní význam jeskyní (vstup do podsvětí) a hor (komunikace s nebem)
  • první pyramidy: z hlíny, La Vente (Velká pyramida), umělé hory
  • kult se odehrával na pahorcích/pyramidách, v jeskyních, u pramenů...
  • věštění
  • oběti: většinou věci (sošky), méně často samooběť, oběť dítěte, oběť člověka
  • oběti jako pocta bohům, svazek boha a panovníka (státní kult), při příležitosti svátků
  • náboženské motivy vyjadřují vztah lidí a zvířat: člověk-jaguár, pták-jaguár-kajman/ryba, kajman-člověk
  • chřestýši, harpyje (jestřáb) a opice byli považovaní za projev posvátnosti podsvětí, nebe a země

Jaguáří bůh:
  • nejvýznamější olmécké božstvo
  • původně totemické božstvo (hrdina, prapředek, pán zvířat)
  • vývoj: pán lesa, pán země - chtonické božstvo; v období městského státu do centra kultu - dárce kultury, umění, patron kněžstva
  • univerzalizace: opeřený jaguár = božstvo země a nebe
  • nejvyšší chtonické božstvo: ovládá noc, jeskyně, podsvětí, zemi, déšť a plodnost
  • předobraz boha deště - oplodňuje zemi deštěm
  • temný aspekt: skvrny jako mraky - zakrývají slunce, způsobuje tmu; základ pozdější démonizace (zlý čaroděj)
  • souvislost s jadeitem (srdce země)
  • jaguáří božstvo přejali Zapotékové, Mayové, Teotihuacán, Toltékové i Aztékové

Další božstva:
  • jména jsou vymyšlená, funkce jsou jen dohady (známe jen výtvarné ztvárnění)
  • jaguárodlak: totemický prapředek (potomek jaguára), nebo ztvárnění kněžích jako zprostředkovatelů mezi lidmi a jaguářím bohem (jaguáří tanec - ztotožnění kněžích s jaguárem) - reziduum šamanismu?; později zlá bytost, pán smrti (žere lidi)
  • dešťové dítě (plačící): podoba boha deště? nebo jde o oběť pro jaguářího boha, jehož pláč má přinést déšť?
  • sluneční dítě (kult od 1200 do 900 př.l.): zpodobnění mladého slunce. Jaguár večer staré slunce sežere, v noci je v podsvětí jako dešťové dítě, ráno ho muž-Jitřenka vynáší opět na oblohu
  • božstvo kukuřice: podobnost s mayským Chacem (symbol blesku)
  • božstvo vegetace: podobnost s aztéckým Xipe Totec, zpodobuje jarní vegetaci, růst a úrodu
  • had: spojen s tajemstvím zemských hlubin, plodností a světem mrtvých. Svlékání kůže evokuje cyklus života, zánik a obnovu - had jako tvor, který má moc obnovovat život
  • opeřený had: vyskytuje se ojediněle, mytologie (Quetzalcoatl) nebyla ještě vyvinutá
  • zemský drak/bílá hadí kostra: atributy smrti, kostra, skály, sestup z oblohy na zem, často na keramice a v nefritu. Pán podsvětí? Astrální božstvo v temném aspektu?
  • žraločí bůh: spojení se smrtí, s mořem. Žraločí zub byl symbolem moci a síly.
  • žába: možná nejde o božstvo, ale o pomůcku k navození transu (šamanismus, jed, halucinace). Spojení s bohem deště a plodností; žába jako božská pramatka, princip života
  • bohyně luny: sošky gravidních žen, zobrazení ženského pohlaví (kamenná vagína), ženská plodnost a porod, náznaky hieros gamos
  • zemská jeskyně: zobrazení hlubin země, vstup do podsvětí. Často zobrazována za panovníkem. Spojitost s aztéckým Tlaltecuhtlim.
  • opičí bůh: opice jsou symbolem (přízemních) sexuálních pudů, spojení s kultem luny (měsíc v novu - jaguár sežral opici), v mýtech přeměna lidí na opice a naopak. U Mayů jako znalci umění, psaní a počítání. Spojení principu země a nebe - prostředníci mezi světy. Aztécký Ehécatl měl také podobu opice. Zvláštní úcta k vřešťanům - řevem vítají vycházející slunce a měsíc v úplňku.
  • harpyje: největší dravý pták Mezoameriky; symbol síly, nebeský jaguár (také loví opice), spojení se sluncem v zenitu
  • kojotí bůh: neznámá funkce, možná trickster (jako jinde v Americe)
  • bohové čtyř světových stran: podobně u Mayů (chacové), spojení světových stran a lidského těla, spojení s kultem dešťového dítěte, nejposvátnější směr je střed (osa světa)
  • démoni: trpaslíci, chanec (způsobují nemoci a trápení, sídlí v řekách, páni bouře a divoké zvěře), nagual (zvířecí alter-ego člověka)

Prameny
Carrasco, Davíd. 1998. Náboženství Mezoameriky. Kosmovize a obřadní centra. Praha: Prostor
Kováč, Milan. 2002. Sľnko jaguára: náboženský svět Olmékov, Mayov a Aztékov. Bratislava: Chronos
Olmec - Wikipedia
 


Komentáře

1 ByronErabs ByronErabs | E-mail | 9. června 2017 v 1:08 | Reagovat

artery of round ligament of uterus intranuclear Cladophialophora carrionii  <a href=http://buypaxilonline.com>paxil</a>  AMP deaminase faucial paralysis decussation of trochlear nerve fibers iliac horn corpus cavernosum clitoridis bending fracture blepharitis follicularis colpodynia anterior intraoccipital joint cryophilic

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Děkuji za návštěvu mé zahrádky.
Než odejdete, napište prosím názor/komentář/vzkaz.
Mějte se pěkně a někdy zase přijďte.
...
..
.