Jungovy archetypy

23. srpna 2010 v 20:39 | lenicka |  teorie
Nauka o archetypech tvoří jádro Jungovy analytické psychologie. Pojem převzal Jung z Corpus Hermeticum a od Dionýsa Areopagity. Lze je popsat i slovy biologické vědy jako geneticky zakotvené, evolučně získané univerzální systémy; dispozice a potenciály prožívání a chování, formy představ. Jsou to kolektivní dějinné zkušenosti lidstva; obrazy určitých tendencí a sil přítomných v nás, vnitřních instinktivních struktur, které jsou nám vrozené, ale nejsou vědomé. Objevují se v mýtech, náboženských představách, umění, fantazii, snech a vizích. Motivují jednotlivce i společnost, protože mají vysoký emoční náboj. Když se člověk vzdálí od svých archetypových kořenů, může u něho nastat duševní porucha. Archetypy staví utrpení a rozvoj lidského jedince do širších souvislostí a působí autoregulačně. Náboženství pomáhá člověku, aby se s realitou archetypů sžil a vyrovnal.



Archetypální postavy a jejich stručná charakteristika

Matka: představuje ještě nezformovanou psýché, zemitost, materii, zdroj života a plodnosti.
Otec: patří k duchovnímu principu psýché a má mnohou reprezentaci v náboženských symbolech (Bůh Otec). Obsahuje aspekty jako autorita, závaznost, spravedlnost, trest a odpuštění, odvahu, svobodu, tradici, vědomosti a hodnoty. Vyskytuje se v mýtu o Théseovi, Télemachovi ad.
Anima: popisuje hybný, živý charakter duše. Představuje v mužské psychice nevědomě přítomný ženský protipól. Pohání muže k činům a dobrodružství, je cílem jeho nejniternějších tužeb, což může mít i katastrofální následky (femme fatale). Může vystupovat jako matka, sestra, bohyně, dívka, kněžka, čarodějnice, moudrost. Má vztah k sexualitě.
Animus: Racionalizuje ženské vědomí, orientuje se navenek a kompenzuje citovou angažovanost. Je to ženský maskulinní protějšek. Objevuje se jako dobrodruh, hrdina, umělec, farář, guru nebo moudrý stařec. Má duchovně řídící a tvořivý aspekt.
Stín: tento pojem používá analytická psychologie pro temné, nepřiznané stránky lidské psychiky. Souvisí s kulturními tradicemi a morálkou. Pokud je nevědomý, působí destruktivně. Jeho potlačením ho nepřipravíme o sílu, naopak si přivodíme různé neurotické projevy. Naopak převedením Stínu do vlastního vědomého "sebe cítění" je Stín zbaven svého negativního vlivu, protože skrývané myšlenky jsou převedeny do oblasti morální volby (sebekázni). Ve snech vypadá jako čert, démon, drak, obluda, tma apod.
Self: označuje seberegulující jednotu, psychický střed, archetyp celistvosti. Psychologická manifestace Self je zážitkem božství či jeho obrazem v lidské duši. V náboženském jazyce je vyjadřováno jako tajemství, princip, universum, kosmická inteligence, Bytí, Jedno, Kristus, átman,  tao, božský princip, bohyně, bůh, věčné světlo, božský hrdina, božské dítě, Ein Sof (v kabale), Kámen mudrců (v alchymii). Jeho symbolem je mandala, jin/jang, kříž, androgyn (jako spojení mužského a ženského) nebo lotos.

Každý člověk má za "úkol" v první půlce života vytvořit svou personu (přijmout roli, vystavět svou masku), ve druhé projít procesem individuace: postupně se (podle toho, jestli je to muž/žena) "utkat" s archetypem stínu, animy/anima, otce/Matky a Self.

Některé archetypy byly rozpracovány podrobněji:

Moudrý stařec: zaměřenost psychiky na cíl, předpokládá centrální osobnost. Charakterizují jej znalosti, reflexe, moudrost, důvtip a intuice, poklid a poustevnická tajuplnost. Jedná se o magickou sílu, která člověka vede a posiluje v jeho vnitřních bojích. proměňuje a tvoří, nenásilně pobízí k cestě vzhůru a kupředu, bez příkazů řídí a radí.
Kejklíř: čtverák a neotesanec. Zdroj zvratů a proto i zdroj transformace a změny, ve spojení se zlodějstvím, vzrušením, bláznovstvím a nesmyslností; vrtošivý, mocný, schopný na sebe brát mnoho podob, nepostižitelný ve svých vrtoších a manýrech. Podsouvá našim vědomým záměrům lež, nelítostně si zahrává s naší prchavou důležitostí a tak se stává hybnou silou transformace a změny. Je nedůvěryhodnou, nicméně zcela nezbytnou složkou našeho lidství.
Hrdina: symbolizuje vědomé ego. Hrdina musí vykonat nebezpečné úkoly, zápasit s monstry, projít porážkou, pádem do hlubiny a následným znovuzrozením. Archetyp představuje cestu lidského vědomí, cesty přes překážky jsou nevyhnutelné fáze dospívání individua.
Panna: působí jako činitel při rozvoji zárodku celosti (Self). Je ženskou silou, která uvádí na scénu hrdinu, který povstává z dítěte. Pro rozvoj Self vládne proměňující sílou. Představuje archetypální sílu ženství, zejména jeho proměňující a zprostředkující aspekty.
Božské dítě: spojení vzpomínek na vlastní dětství a představy výjmečného dítěte, předchůdce hrdiny. Často je vybaveno úžasným nadlidským nadáním již v útlém věku. Frivolnost, radost a hra charakterizují toto věčné dítě, nikdy nevyroste. Zázraky provázejí již jeho narození. Božské dítě je symbol nadějí do budoucna, sazenice potencionality života, novosti jako takové.
Mág: ambivalentní postava, ktará zná tajná vědění a navazuje kontakt s podsvětím i nadsvětím. Jeho moderní varianta je psychoterapeut, zatímco pra-původní je šaman.
Coniunctio: součást archetypu Self. Coniunctio je tajemné propletení archetypálních protikladů v konečném božském stavu integrace. Je sjednocením jakýchkoli protikladných kvalit, vedoucí k větší jednotě se sebou samými i s jinými. Jung tvrdí, že sjednocení mužského a ženského principu je nezbytné pro psychologickou i duchovní celistvost. Dalšími sjednocení je jednota bůh a člověk, alchymistická syntéza, spojení vědomí a nevědomí.

Po Jungovi se tímto tématem zabýval také Karl Kerényi, Joseph Campbell, Ingeborg Clarusová a další. Téma archetypálních postav a jejich vývoje v lidských dějinách velice zajímavě rozpracoval můj oblíbený spisovatel Robert Holdstock.

Prameny:
Říčan, Pavel. 2002. Psychologie náboženství. Praha: Portál
Müller Lutz, Müller Anette (eds.). 2006. Slovník analytické psychologie. Praha: Portál
 


Komentáře

1 Babe Babe | Web | 23. srpna 2010 v 21:24 | Reagovat

to je hezký :D junga chci začít studovat, ale nemám čas :D

2 edithhola edithhola | E-mail | Web | 24. srpna 2010 v 23:22 | Reagovat

je fajn, ze to tady shrnujes. Obcas na to juknu. Psychologie me vzdy bavila a religionistiku jsem tak trochu mela na skole.

3 Pavlína Veselá Pavlína Veselá | E-mail | 10. února 2015 v 12:18 | Reagovat

Dobrý den, na Vašich stránkách jsem nikde nenalezla Váš kontakt. Obsah blogu se mi velice líbí a chtěla jsem Vás kontaktovat ohledně nabídky spolupráce s druhým největším internetovým knihkupectvím Megaknihy.cz. Pokud to bude jen trochu možné, napište mi, prosím, na pavlina@megaknihy.cz. Do předmětu uveďte název Vašeho blogu. Těším se na spolupráci, Pavlína Veselá

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Děkuji za návštěvu mé zahrádky.
Než odejdete, napište prosím názor/komentář/vzkaz.
Mějte se pěkně a někdy zase přijďte.
...
..
.